Friday, February 24, 2012

Galgene går varme i Iran


  • Iranske Asieh Amini har tatt pc og dikt i bruk som våpen mot regimet i Iran.
    FOTO: Fredrik Refvem

 

Galgene går varme i Iran

De iranske bødlene vasser i blod. I fjor ble minst 600 mennesker henrettet, og bare i løpet av de 20 første dagene i år, har 53 andre måtte stille seg opp foran galgene.
- Det som skjer nå i Iran er forferdelig. Det iranske regimet bruker dødsstraff mot bloggere, menneskerettighetsaktivister og andre som kjemper for ytringsfrihet og demokrati i landet.
Iranske Asieh Amini er en av dem som har fått føle trusler og forfølgelse på kroppen. I 2009 måtte hun flykte hals over hode fra Iran og havnet til slutt som fribyforfatter i Trondheim. I går kom hun til Stavanger og kjelleren i Kulturbanken for å snakke om det som nå skjer i hjemlandet hennes.

Fengslene fylles opp av bloggere

Et skremmende antall journalister, bloggere og nettaktivister sitter nå fengslet i Iran, blant annet i det beryktede Evin-fengslet i Teheran. Flere av dem er allerede dømt til døden. Blant dem er bloggeren Vahid Asghari og nettsideadministratoren Ahmad Reza Hashempour. Nå venter de på henrettelsen. Asieh Amini kjenner mange av dem som sitter fengslet. Hun var selv journalist og redaktør i Teheran. I tillegg var hun forfatter og ifølge FN-organisasjonen Unesco, en av de viktigste yngre poetene i landet.
- Jeg kunne ikke tie. Jeg måtte fortelle hva som skjedde. Om galgene som skjøt opp. Henrettelsene og alle de unge som mistet livet. Jeg hadde egentlig ingen tanker om å bli en av aktivistene selv, men budskapet mitt ble for sterkt for makthaverne, forteller hun.

Utroskap fører til døden

Hun var spesielt opptatt av situasjonen for kvinner som ble dømt til døden for å ha hatt sex utenfor ekteskapet enten det var frivillig eller som resultat av voldtekt. Hun reiste rundt og intervjuet slektninger og venner av disse kvinnene. Historiene publiserte jeg først i avisa der jeg jobbet, og da de nektet meg det, skrev jeg blogger i utenlandske aviser under "falsk " navn. På den måten klarte hun å skape et internasjonalt press som forhindre at flere av dødsdommene ble fullbyrdet. I 2003 viste BBC en dokumentarfilm, basert på hennes undersøkende journalistikk, om barn som blir dømt til døden og som må vente på dødscella til de fyller 18 år. Da fullbyrdes dommen.

Folk blir steinet til døde

Noe av det mest sjokkerende hun oppdaget, var at folk ble dømt til døden ved steining.
- Jeg ante ikke at noe så grusomt skjedde – før jeg hørte om ei ung jente som var blitt steinet til døde i en liten landsby. Jeg dro dit. Jeg så med egne øyne de blodige steinene. Jeg intervjuet slektningene hennes, og jeg prøvde også å få dommeren selv i tale – uten å lykkes.
Selv har hun klart å finne navnene på åtte personer som har blitt steinet til døde i perioden fra 2005 og fram til nå. Trolig er antallet langt høyere. Hun startet en egen kampanje: Stop stoning forever campaign. Den har fått internasjonal oppmerksomhet og har ført til at fire personer har blitt reddet fra steining, mens 10 andre dødsdommer er satt på vent. De aller fleste av dem er kvinne.

Små steiner forlenger dødskampen

Myndighetene i Iran nekter at steining foregår. Men dagens "straffelov" gir likevel "oppskrift" på hvordan man steiner en person om har begått utroskap, til døde. Ifølge paragraf 104 i straffeloven skal steinene ikke være så store at den dømte blir drept etter «bare» ett eller to treff. De skal heller ikke være for små. Menn skal graves ned til hoftene. Kvinnene derimot helt opp til brystene. Om en person klarer å komme seg opp av «graven», skal han eller hun slippe videre straff. Men det er sjelden kvinner har klart å komme seg fri.

No comments:

Post a Comment